Premiera raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”

Zaledwie 18% polskich pacjentów pozytywnie ocenia służbę zdrowia w kraju. Alarmujące wnioski znalazły się w raporcie Siemens Healthineers. Czego jeszcze możemy dowiedzieć się z tego badania? Czy naprawdę polska służba zdrowia sama potrzebuje leczenia?

Daleko od ideału

Raport „Doświadczenia pacjenta w Polsce” jako pierwszy w Polsce poruszył kwestię doświadczeń osób korzystających z systemu ochrony zdrowia w kraju. Jakie są zatem nasze doświadczenia? Okazuje się, że aż 39% Polaków uważa, że opieka zdrowotna nad Wisłą jest zła lub bardzo zła. Zaledwie 2% badanych ocenia ją bardzo pozytywnie, a 18% - pozytywnie. I choć ta diagnoza nie napawa optymizmem, należy dodać, że oceny ostatnich, najświeższych doświadczeń z rozmaitych placówek ochrony zdrowia są znacznie lepsze. Co nie oznacza, że bliskie ideałowi…

Kliniki pod lupą

Premiera raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”

Z raportu wynika, że doświadczenia ze szpitali i przychodni Ambulatoryjnej Opieki Specjalistycznej (AOS) są znacznie gorsze niż te, które dotyczą poradni Podstawowej Opieki Zdrowotnej (POZ). Aby zrozumieć dlaczego tak się dzieje, należy zagłębić się w to, co wydarzyło się podczas procesu leczenia. I tak, okazuje się, że najgorzej pacjenci ocenili jakość wyżywienia w szpitalach oraz sposób informowania o ryzyku związanym z przyjmowaniem poszczególnych leków. Negatywnie oceniono także ogólny komfort przebywania placówkach, poziom zainteresowania personelu pacjentem oraz nieprzejrzystość planu przebiegu procedur w szpitalu. Dużym minusem jest także nieuwzględnianie głosu pacjenta i opiekuna w decyzjach podejmowanych przez lekarzy.

Światełko w tunelu

Premiera raportu „Doświadczenia pacjenta w Polsce”

To, co spędza sen z powiek wielu polskim pacjentom to kolejki do specjalistów. Choć placówki starają się zapewnić ciągłość leczenia mimo trudności, jest ona znacząco zaburzona przez m.in. problemy z dostępem do nowoczesnych technologii medycznych. Gdy już jednak uda nam się dostać do lekarza, może czekać nas pozytywne zaskoczenie - z raportu wynika bowiem, że chorzy bardzo dobrze ocenili aspekty związane z przeprowadzaniem kontroli lekarskich, wykonywaniem badań i kolejnymi konsultacjami. Połowa Polaków uważa doświadczenia z tym związane za doskonałe. Przy okazji warto przyjrzeć się też ocenom poszczególnych grup personelu placówek medycznych. Najgorzej oceniono personel administracyjny, najlepiej zaś lekarzy w lecznictwie otwartym oraz pielęgniarki w lecznictwie szpitalnym. 

Prywatnie znaczy lepiej

Doświadczenia pacjentów różnią się w zależności od tego, czy leczą się oni w placówkach publicznych, czy prywatnych. Różnice między nimi potrafią być naprawdę kolosalne - nic więc dziwnego, że odczucia pacjentów oraz ich opiekunów są dużo lepsze po wizytach w prywatnych klinikach pod względem niemal każdego z analizowanych czynników! Nikogo nie powinien zatem dziwić fakt, że polscy pacjenci często biorą je pod uwagę planując leczenie. Spośród klinik współpracujących z naszym serwisem szczególnie wyróżniają się wrocławskie Centrum Medyczne Bieniek i Chiroplastica oraz mieszczące się w Częstochowie Centrum Medyczne Suliga. Pacjenci cenią te placówki m.in. za rewelacyjną komunikację i kontakt z pacjentem oraz fachową, profesjonalną opiekę.

Autor:
Opublikowano:

Dodaj komentarz